Commotie rond een regenboogmotie

In 2007 publiceerde de linkse publicist Carel Brendel een boek met de veelzeggende titel 'Het verraad van links'. Daarin sprak hij zijn verwondering en afschuw uit over onder andere het feit dat linkse politici zodra het over de islam gaat hun oude idealen met betrekking tot de emancipatie van homo's, vrouwen en Joden compleet vergeten lijken te zijn. De oude verlichtingsidealen zijn als het over de islam gaat opeens niet meer van toepassing.

Woensdag 11 oktober 2017 konden we tijdens de vergadering van Provinciale Staten het verraad van links in werking zien. 'Bonje na hijsen regenboogvlag' kopte het Dagblad van het Noorden een dag later. Heel toepasselijk werd op deze Coming Out Dag een motie (mede ingediend door de PVV) behandeld waarin onder andere wordt gepleit voor meer veiligheid voor LHBT-ers. De motie richt zich vooral op gemeenten. Tijdens de behandeling van deze motie 'Regenboog Convenant' sloeg de vlam in de pan toen de PVV wees op het gevaar, ook voor LHBT-ers, van de toenemende islamisering. De PVV vroeg met name aandacht van gemeenten voor moskeeën waarin haat, ook tegen LHBT-ers, wordt gepredikt en voor het feit dat dit soort moskeeën zelfs door gemeenten worden gefaciliteerd.

Onder bijna algehele bijval sprak de PvdD (hierin expliciet gevolgd door het CDA) haar teleurstelling uit over het feit dat de PVV één doelgroep specifiek benoemde, want naar hun stellige overtuiging komt homohaat vooral voort uit machogedrag en dat zie je bij zowel allochtone als autochtone jongeren. Verder stelde de PvdD: 'Er zijn door imams uitspraken gedaan die natuurlijk niet juist zijn, maar die vinden we ook onder rabbijnen en onder dominees.' Hieruit lijkt toch vooral het wijdverbreide misverstand te spreken dat de islam gewoon een van de drie monotheïstische religies uit het Midden-Oosten is, niet wezenlijk verschillend van het christendom of het jodendom.

Dit is echter een totale miskenning van het feit dat de islam een totalitaire veroveringsideologie is die de wereld verdeelt in een dar al-islam (huis van de vrede) en een dar al-harb (huis van de oorlog, ook wel huis van de ongelovigen genoemd) waarin de gewapende jihad een centraal thema is. Vervelend genoeg zijn er volgens de leerboeken van de islam nogal wat groepen minderwaardige mensen: naast homo's, zijn dat vrouwen (waaronder uiteraard ook lesbische vrouwen, maar helaas ook kleine meisjes), Joden, ongelovigen en afvalligen. Veelzeggend waren ook de verhalen vorig jaar van homohaat door moslims in asielzoekerscentra. Hoewel zelf vervolgd en op de vlucht…

Het hoeft dan ook niemand te verbazen dat vanuit moskeeën wordt gepropageerd dat homo's vanaf hoge gebouwen worden gegooid en vervolgens gestenigd (El Tawheed moskee in Amsterdam), dat homo's 'pervers, onrein en smerig' worden genoemd (As-Soennah moskee in Den Haag) of dat wordt gepleit voor een 'sharia controlled zone' waarin homo's hardhandig worden gestraft (Selwerd moskee in Groningen).

De PVV is benieuwd naar de rabbijnen en dominees waarnaar de PvdD verwees en herhaalt hier gelijk het gestelde tijdens de vergadering van woensdag 11 oktober: ook uitingen van homohaat door rabbijnen en dominees veroordelen wij.

De SP-gedeputeerde sprak van een 'pijnlijk moment' waarbij hij doelde op de bijdrage van de PVV aan het debat. De fractie van de SP (overigens geen mede-indiener van de motie), gebruikte haar stemverklaring om 'pertinent afstand te nemen van toch de vieze smaak die de PVV als mede-indiener van de motie aan het debat en de motie heeft gegeven, dat werpen we verre van ons.' Heeft deze vieze smaak wellicht iets te maken met de klonten boter die van de voorhoofden van de fractieleden afdropen? Waar de PVV stelselmatig en dus ook tijdens het debat in oktober benadrukt dat het gaat om de ideologie, vergelijkbaar met nazisme en communisme, en niet om individuele moslims, daar moeten we voor het betere tegen personen gerichte haatzaai-werk bij de SP-brochure 'Gastarbeid en kapitaal' (1983) zijn, met daaruit het volgende citaat: ‘Men moet zich eens indenken, welke ghetto’s er zullen ontstaan van verouderde, en voor ons gevaarlijke immigranten, als we niet alleen hun gruwelijke slachtgewoonten aanvaarden, maar ook hun discriminatie van vrouwen, hun patriarchaal-autoritaire aanmatiging, hun onderwerping van kinderen, hun stamveten. Waarom van nieuwkomers aanvaarden, wat we zelf in gewoonten en wetten hebben opgeruimd?’

Wat voor smaak krijgt de huidige SP hiervan in haar mond?

Ronald Kaatee en Ton van Kesteren
Statenleden PVV Groningen