Statenvragen over Seaports en de dubbele dijk.

Een aantal vragen aan het college over de Seaports en dubbele dijk.

Aan de Voorzitter van Provinciale Staten Groningen,

De heer F.J. Paas
9700 AP Groningen

Datum: 28 mei 2021
Onderwerp: Statenvragen over Seaports en de dubbele dijk.

Geacht college,

De PVV-fractie hoopt dat met het toegezegde onderzoek de onderste steen boven komt, maar heeft nog een aantal schriftelijke vragen over de hoofdrolspelers en de financiƫle consequenties voor de provincie. Deze vragen zijn afgelopen woensdag 26 mei tijdens het debat hierover, niet beantwoord. Graag ontvangen wij zo spoedig mogelijk de antwoorden op deze vragen.

1. Waarom is gekozen voor deze gronden? Heeft daar een afweging met andere gronden en eventueel aanbesteding/inschrijving nog een rol gespeeld?
  1. Wie is begunstigde van de resultaten van de pilot? Worden de resultaten alsnog openbaar gemaakt en gedeeld?
  1. Wat zijn de resultaten en worden deze nog gedeeld met PS? En zo nee waarom niet?
  1. Zijn er verdere verplichtingen aangegaan door de provincie of betreft het alleen projectsubsidies?
  1. Is een risico-inventarisatie uitgevoerd? En zo ja is deze ter inzage gelegd? En zo nee, waarom niet?
  1. Wie is ingehuurd om deze pilot te realiseren en tegen welke kosten en daar tegenoverstaande resultaatverplichtingen?
  1. Wat is het financieel risico voor de provincie, en hoe is dat afgedekt?
  1. Waarom laat het College van GS het toegezegde onderzoek niet uitvoeren door de Noordelijke Rekenkamer?
  1. Waarom wil het College van GS samen met de betrokken wethouders en bestuurders zelf de onderzoeksvragen gaan formuleren en gaan bepalen wie het onderzoek gaat doen?
  1. Kan het College van GS aangeven waarom het zich opstelt als een slager die zijn eigen vlees gaat keuren?

Met vriendelijke groet,

Partij voor de Vrijheid